logo 2018

31811481

Twój IP: 18.232.169.110

Wizyta w stolicy Mazowsza

"Brzemię lat jest lżejsze dla tego, kto czuje się szanowany i kochany przez młodych."
         Cyceron

Międzynarodowy Dzień Osób Starszych to święto obchodzone corocznie 1 października a ustanowione przez Zgromadzenie ogólne ONZ. W tym roku Biblioteka Publiczna w Brześciu Kujawskim postanowiła podjąć działanie, które przyniesie radość seniorom, aktywuje ich do wspólnego spędzenia czasu i zachęci do wizyt w bibliotece. Wraz z Kołem Emerytów i Rencistów w Brześciu Kujawskim zorganizowała wycieczkę do Płocka. 6 października 2016 r. mimo padającego deszczu cały autokar brzeskich seniorów pojechał do stolicy Mazowsza.

„Zwiedzanie rozpoczęliśmy od wizyty w przepięknej Bazylice katedralnej Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Jest to najstarsza świątynia rzymskokatolicka i  najcenniejszy zabytek Płocka położony na wznoszącym się 60 m nad Wisłą Wzgórzu Tumskim. Wewnątrz kościoła obejrzeliśmy słynne drzwi płockie. Wykonane z brązu, składające się z 24 kwater robią niesamowite wrażenie. Podziwialiśmy także prezbiterium, nawę główną, boczne ołtarze, witraże oraz piękną polichromię. Po wyjściu zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie przy pomniku Jana Pawła II po czym się rozdzieliliśmy. Do zwiedzania zostało jeszcze wiele atrakcyjnych miejsc. Część wycieczki dotarła do Wzgórza Tumskiego i mogła podziwiać najdłuższe rzeczne molo (o długości 358 m) oraz królową polskich rzek – Wisłę. Nieopodal znajduje się ławeczka zasłużonego płocczanina Jakuba Chojnackiego absolwenta najstarszej szkoły średniej w Polsce tzw. Małachowianki. Tam też byliśmy i podziwialiśmy piękne budynki działającej od ponad 8 wieków szkoły, którą ukończyli m. in. Ignacy Mościcki, Tadeusz Mazowiecki, Tony Halik. W drodze na rynek minęliśmy pomnik Bolesława III Krzywoustego. Na Starym Rynku oglądaliśmy XIX wieczne kamienice, ratusz, fontannę Afrodytę. Ciekawostką rynku jest scena odgrywana codziennie w południe. Na wieży ratuszowej rozlega się hejnał Płocka i pojawiają się figury naturalnej wielkości, które obrazują moment pasowania na rycerza Bolesława Krzywoustego przez ojca Władysława Hermana. Przy rynku znajduje się Dom Siostry Faustyny. To właśnie tutaj, 22 lutego 1931 r. miała pierwsze objawienie Jezusa Chrystusa. Trzy lata później Eugeniusz Kazimierzowski namalował według jej wizji obraz Jezusa Miłosiernego z napisem „Jezu ufam Tobie”. W drodze do autokaru minęliśmy pięknie odnowioną, zabytkowa Wieżę Ciśnień. Jeszcze wiele miejsc można by obejrzeć, jednak pogoda zniechęcała do dalszych spacerów. Chcąc uniknąć deszczu, wielu uczestników wycieczki posiliło się w tym czasie kawą i ciasteczkiem. O 15 wyruszyliśmy do Agrofarmy w Gołaszewie na obiad. Tam po smacznym posiłku, przy miłych dźwiękach muzyki, bawiliśmy się do wieczora. Mam nadzieję, że Brzeskim Seniorom, mimo pewnych niedogodności, wyjazd się podobał.”